Taxa auto, facuta praf si pulbere de autoritati

Taxa auto, facuta praf si pulbere de autoritati

Din 2011, taxa auto va suferi modificari majore. Motorizarile Euro 5 nu vor mai fi scutite, iar pentru restul claselor de poluare se preconizeaza majorari semnificative.

Pe masa autoritatilor se afla proiectul de modificare a taxei auto, iar, in variantele propuse, apar majorari tarifare pe toate clasele de poluare, inclusiv pentru motorizarile care indeplinesc normele Euro 5. Modificarile sunt argumentate de catre autoritati prin faptul ca Uniunea Europeana impune reducerea drastica a nivelului de poluare in orase, iar nerespectarea acestor directive duce la plata unor amenzi chiar si de 100.000 de euro pe zi. Astfel, pentru motorizarile Euro 5, care echipeaza masini de pana la 2 ani si in functie de cilindree, se va plati o taxa de 125 euro pentru motoarele de 1,4 litri si de 3.642 euro pentru propulsoarele de 3,0 litri.

Cei care vor sa cumpere o masina second hand Euro 4, cu o vechime de 4-6 ani si care are sub capota un motor de 1,4 litri, vor fi nevoiti sa scoata din buzunar 933 de euro. Diferente uriase apar pentru motorizarile Euro 3, unde cea mai mica cilindree va fi taxata cu peste 3.000 de Euro.

Noi modificari in ceea ce priveste taxa de poluare

Taxa de poluare auto va fi din nou modificata, iar proprietarii masinilor vechi, care polueaza mai mult, vor fi nevoiti sa plateasca o taxa mai mare. Autoritatile au anuntat ca vor face publice informatii suplimentare in luna octombrie, atunci cand propunerile vor fi discutate si eventual aprobate la nivelul Guvernului. Taxa de poluare a fost introdusa in 2008 si, de atunci, a fost modificata de patru ori.

Pana acum, taxa de poluare a fost calculata in functie de datele tehnice ale fiecarei masini in parte, pe baza capacitatii cilindrice si emisiilor de dioxid de carbon. Taxa de poluare auto perceputa la achizitia masinilor noi a fost suspendata in decembrie 2008, la fel ca si pentru vehiculele Euro 4 cu motorizari de pana la 2.000 centimetri cubi inmatriculate pentru prima data in Romania si in Uniunea Europeana. Exceptia a fost insa ridicata la inceputul acestui an, deoarece oamenii au inceput sa isi inmatriculeze masinile tari vechi, cum ar fi Bulgaria, tara care nu percepe o astfel de taxa.

2011, an cu ghinion

Modificarile dorite de catre autoritati ar putea intra in vigoare chiar de la inceputul anului 2011 si ar putea urma modelul european. Astfel, in majoritatea statelor europene, consumul maxim admis este de 120 de grame de carbon pe autoturism. De altfel, aceasta valoare este cuprinsa si in directivele europene, iar in unele tari, spre exemplu Franta, cei care consuma mai putin primesc bonusuri. In tara noastra, astfel de valori sunt insa departe de adevar si autoritatile iau in calcul o varianta cu limitarea la 150-170 de grame, si fiecare gram de carbon in plus sa fie platit conform unei grile.

Practic, daca aceste propuneri vor ajunge sa devina lege, taxa de poluare ar urma sa fie stabilita la verificarea tehnica a masinii, in functie de noxele emise de autoturism si modificata, daca este necesar o data la un an sau doi. Pana una alta, actuala taxa de poluare este la a cincea forma si starneste in continuare nemultumiri si procese intre proprietarii de masini si stat.

Salajeanul s-a nascut inventiv

Pana ieri, peste 550 de salajeni si-au inmatriculat masinile second-hand cumparate din strainatate, fara a plati taxa de poluare, si asta dupa ce au castigat procesele intentate Serviciului Public Comunitar Regim Permise de Conducere si Inmatricularea Vehiculelor (SPCRPCIV) din cadrul Prefecturii Salaj. Insa, numarul salajenilor care aleg calea instantelor de judecata este in continua crestere, dat fiind ca, pana in prezent, toate sentintele au fost date in favoarea detinatorilor de autovehicule.

De remarcat ca aproape 1.700 de procese intentate de catre detinatorii de autovehicule second-hand impotriva SPCRPCIV din cadrul Prefecturii Salaj sunt pe rol la Tribunalul Salaj, procese in care se solicita inmatricularea masinilor fara achitarea taxei de poluare. Remus Stanciu, seful SPCRPCIV Salaj ne-a declarat ca toate sentintele date pana in prezent au fost in favoarea detinatorilor de autovehicule. Din septembrie 2009 si pana acum (ieri – n.r.), in Salaj, au fost inmatriculate fara taxa, pe baza hotararilor judecatoresti, circa 550 de autovehicule. Astfel, toate procesele finalizate la Tribunalul Salaj au fost castigate de parati, a mai spus Remus Stanciu.

Ce trebuie sa facem sa scapam de taxa?

Cei care doresc sa-si inmatriculeze masina second-hand, cumparata in strainatate, fara sa plateasca taxa de poluare, pe calea instantelor de judecata, trebuie sa urmeze cativa pasi. In primul rand, proprietarul autoturismului trebuie sa se prezinte la sediul SPCRPCIV Salaj cu dosarul de inmatriculare fara chitanta care sa ateste plata taxei de poluare. Cum Serviciul este obligat sa refuze astfel inmatricularea, proprietarul autoturismului va primi un raspuns oficial care sa ateste acest lucru. Cu acel document, se actioneaza in judecata institutia, in instanta de contencios administrativ din cadrul Tribunalului Salaj, si se solicita judecatorului sa oblige SPCRPCIV sa inmatriculeze masina fara plata taxei.

In motivarea actiunii trebuie mentionata incalcarea articolelor 85 si 90 din Tratatul de la Roma, precum si a articolului 148, alin. 2 din Constitutia Romaniei. Articolul 90 spune ca nu se poate stabili pentru marfurile existente pe teritoriul statului tau un regim fiscal discriminatoriu fata de marfurile care vin din spatiul intracomunitar, iar alin. 2 din articolul 148 mentioneaza ca in conflictul dintre o lege interna si o lege comunitara are putere cea comunitara.

De retinut ca, inainte de a porni la… drum, proprietarii masinilor ar trebui sa verifice si costurile aferente procesului, respectiv taxa de timbru si onorariul avocatului, pentru ca exista posibilitatea ca suma cheltuielilor pentru proces sa fie mai mare decat valoarea taxei de poluare. In caz contrar, actiunea in instanta nu va face decat ca detinatorii de autovehicule sa ramana cu banii in buzunare, acestia avand certitudinea procentului de procese castigate din cele judecate la Tribunalul Salaj, respectiv de 100 la suta.

Leave a Comment